Salesvation IV: neljä puheenvuoroa myynnistä, kakkossija myyntikilpailussa

By | September 11, 2017

Tuomas Aarni ja Olli Keskinen, Salesvation IV, Oulussa 8.9.2017

Osallistuin Salesvation -myyntiseminaariin perjantaina 8. syyskuuta. Järjestyksessään neljäs tapahtuma oli loistavasti järjestetty tapahtuma, jossa parhaatkin ammattilaiset oppivat paljon uutta. Miksipä ei oppisi, koska myyntityössä kukaan ei ole koskaan valmis?

Samuli Välimäki

Päivän aloitti Samuli Välimäki, aiheenaan muistitekniikat. Muistipalatsi, memory palace on antiikin aikana kehittynyt muistitekniikka, jossa hyödynnetään visualisointia, tarinaa ja assosiaatioita. Välimäki esitteli lavalla oman versionsa, kuinka Dale Carnegien kirja How to Win Friends and Influence People (Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa) muistetaan ulkoa. Kirjan sisällysluettelo visualisoitiin usean erikoisen, jopa häiritsevän mielikuvan kautta. Mitä oudompi mielikuva, sitä paremmin sen muistaa.

Muistipalatsi -tekniikkaan voi tutustua katsomalla Joshua Foerin TED-puheen, tai katsomalla BBC:n Sherlock -sarjaa.

Tuija Rummukainen

Päivän toinen puhuja, Tuija Rummukainen kertoi huippumyyjän ominaisuuksista. Rummukainen on tutkinut satoja suomalaisia huippumyyjiä, ja löytänyt kahdeksan eri aihealuetta, joissa onnistuessaan huippumyyjä erottuu edukseen keskinkertaisuuksista. Todellinen huippumyyjä ei suostu kiinteään kuukausipalkkaan, muutenhan hän rajoittaisi omia tulojaan!

Kahta ominaisuutta korostettiin ylitse muiden: asenne ja kaupan pyytäminen. Huippumyyjä on ylpeä ammatistaan, tuotteestaan ja valitsemastaan elämäntavasta. Huippumyyjä toipuu takaiskuista nopeammin, ja ottaa nämä tilanteet mahdollisuutena oppia. Lisäksi, huippumyyjä pyytää kauppaa rohkeasti. Tottakai, on vaikeaa tehdä kauppoja, jos ei pyydä kauppoja, tai kuuntele kun asiakas pyytää kauppoja! On sinänsä inhimillistä varoa epäonnistumisia – juju on siinä, että jokainen mahdollisuus onnistua otetaan tosissaan.

Rummukainen näytti itse vaikuttavaa esimerkkiä, kaikella energiallaan ja kokemuksen tuomalla varmuudella. Tästä oppia!

Taneli Tikka

Kolmas puhuja, Taneli Tikka kertoi myyjän työn ja työympäristön muutoksesta. Myyjät voivat huokaista helpotuksesta: tekoäly ei vie myyjien työpaikkoja. Sen sijaan, tekoälyn avulla myyjä saa käyttöönsä uskomattoman määrän työkaluja, joilla voi helpottaa työntekoa. Jokaisen ammattilaisen, alasta riippumatta pitäisi olla tottunut ajatukseen, että Internetissä kaikki on vain klikin päässä. Se joka kokee tämän uhkana, ei selviä muutoksesta – se joka ottaa mahdollisuutena, voi saavuttaa paljon.

Mikä parasta, teknologian hinta tulee aina alaspäin. Yhä suurempi joukko ihmisiä voi ottaa käyttöönsä yhä parempia työkaluja. Kaikki vapautuvat resurssit pitää käyttää empatiaan, palveluun, vuorovaikutukseen – kaikkeen siihen, mikä tekee meistä ihmisiä. Teknologia tarjoaa työkaluja, joilla tätä kaikkea voidaan parantaa ja skaalata. Myyjä voi käyttää enemmän aikaa varsinaiseen myyntityöhön, markkinointi voi tutkia paremmin mistä onnistuminen syntyy (tai ei synny).

Olli Keskinen

Viimeinen puhuja, Olli Keskinen esiintyi niin hyvin, kuin Kummelin perustajalta voi odottaa. Jos yrittäisin kuvailla puhetta, onnistuisin yhtä hyvin, kuin yrittäisin kertoa tekemiään sketsejä. Siksi en edes yritä. Pari sitaattia kertokoot paremmin.

“Heikki Silvennoinen keksi työnteon metodin: mee töihin, tee työt, mee kotio!”

“Kummeli alku oli, että tehtiin kauheella pokalla huonoja sketsejä hirveeseen hintaan!”

“Jos mietitte, että teidän tuotteen pitäisi olla erityisen hyvä, niin Kummeli antaa hiukan erilaisen näkökulman.”

“Kanna vastuu! Älä levittele käsiä tai kohauttele hartioita!”

Puhe oli todella onnistunut ja hauska motivaatiopuhe, joita myyjä kaipaa. Myyjän työhön kuuluu lähes poikkeuksetta enemmän kieltäytymisiä, kuin tehtyjä kauppoja. Siksi motivaatiopuhe joltakin, joka on vetänyt rääkin läpi ja onnistunut isosti, on arvokasta kuultavaa.

Toinen sija myyntipuhe -kilpailussa

Olen valitettavasti itse tilanteessa, että etsin seuraavaa työpaikkaa. Markkinointitoimisto Kuulu järjesti kilpailun myyjille, osallistuin ja tulin toiseksi. Olen erittäin kiitollinen yli sadasta tykkäyksestä ja kahdesta tuhannesta näyttökerrasta!

Olkoon tässä myös näyttöä, että päivän asiat on sisäistetty: mahdollisuuksia on kaikkialla, pitää olla pokkaa ja olla itse aktiivinen. Katso näytteeni alta!