Persoonaton työpaikkailmoitus on kasvun riski

By | November 9, 2017

Kuva: Pixabay / Tumisu (CC0)

Yleisradio julkaisi ansiokkaan uutisen modernista työnhausta. Haastatellun LinkedIn-guru Tom Laineen mukaan persoonalla on enemmän merkitystä kuin CV:llä, verkostoilla on enemmän merkitystä kuin työkkärin ilmoituksilla, erityisosaamisella on enemmän merkitystä kuin muodollisella tittelillä. Haasteena on tehdä omasta osaamisesta näkyvää, vastuu on enemmän viestin kirjoittajalla kuin lukijalla. Oma viesti on osattava kohdentaa, oli kyseessä työhakemus tai työpaikkailmoitus.

Tulkitsen, että taipumus painottaa persoonallisuutta on hyvä asia. Maslowin tarvehierarkiaa mukaillen, tällainen työnantaja on luottavainen kykyynsä selviytyä. Uudet työntekijät voivat näin nostaa organisaation korkeammalle tasolle, kohti täyttä potentiaalia ja parempaa asemaa markkinoilla.

Viestinnän muuttaminen on yksilölle (työnhakija) helpompaa kuin organisaatiolle (työnantaja). Liian moni ilmoitus ilmaisee tarvetta selviytyä, vaikka halukkuus liittyisi korkeampiin arvoihin ja tasoihin. Tämä kirjoitus on tarkoitettu työnantajille, jotka haluavat nostaa tasoaan aiemmasta. Myös työnhakijat voivat soveltaa ideoita.

(Huomautus: älä lue kirjaimellisesti, vaan sovita ideoita tilanteesi ja käytössäsi olevien viestintäkanavien mukaan. Jos et voi laittaa kaikkea työpaikkailmoitukseen tai -hakemukseen, kerro muista asioista muissa kanavissasi tai varaudu kertomaan keskustelussa.)

 

Mitäänsanomaton ei erotu edukseen

Liian monet työpaikkailmoitukset ovat kuin sanomalehden mielipidepalsta kunnallisvaalien alla. On helpompaa valita turvallisuus tai ympäripyöreä mielipiteettömyys, kuin mahdollisuus erottua edukseen. Jokainen kannanotto minkä tahansa puolesta voidaan tulkita kannanottona mitä tahansa vastaan. Siksi lukemattomat (sic) vaalimainokset tarjoavat kaikkea kivaa kaikille ja yhtä paljon, samalla kun työnantajat tarjoavat dynaamisia näköalapaikkoja hyville tyypeille.

Voimme syyttää itseämme myös muiden rohkeuden puutteesta, kynnys somekohuille on koko ajan alempana. Julkinen mielensäpahoittaminen on saavuttanut lähes kansallisurheilun aseman. Silti parhaimmat menestyjät ovat juuri heitä, jotka toimivat johdonmukaisesti, puolustavat arvojaan eivätkä peittele ainutlaatuista persoonallisuuttaan tai kulttuuriaan.

Tarpeet ja konteksti sanelevat valtaosan työpaikkailmoituksen lopullisesta muodosta. Tahaton väärien mielikuvien levittäminen on silti yleistä. Mitä asialle voi tehdä?

 

Pyri tarkkuuteen, vältä adjektiiveja

XKCD-sarjakuvan havainto soveltuu myös työhakemuksiin ja työpaikkailmoituksiin. Hakijoilla ja ilmoittajilla on taipumus tarjota laajaa yleiskuvaa, lukijat arvostavat ja etsivät tarkkoja yksityiskohtia.

Emme voi ennustaa tulevaisuutta, paras korvike on etsiä johdonmukaisuutta historiasta. Olen jo kirjoittanut aiheesta syvällisemmin. Konkreettiset esimerkit aiemmista teoista, tapahtumista, kasvusta, vaikeuksien voittamisesta ovat hunajaa lukijalle, joka on epäilemättä nähnyt riittävästi korkealentoisia hakemuksia tai työpaikkailmoituksia. Jos et voi kertoa kaikkea hakemuksessa, kerro mistä voi hankkia lisätietoja. LinkedIn-profiilin toivoisi olevan tässä vaiheessa itsestäänselvyys.

Hakijalle hyvä vaihtoehto on julkinen työnäyte tai portfolio. Itse pidän sisällöntuotannosta, joten perustin tämän blogin sekä kirjoitan eri aiheista muissa kanavissa. (US Puheenvuoro, LinkedIn Pulse, Luova Laboratorio)

Runsas adjektiivien käyttö tuntuu hyvältä ratkaisulta, kukapa ei osaisi kuvailla itseään? Todellinen vaikutus on parhaimmillaan mitäänsanomaton ja pahimmillaan epäonnistuminen. Kirjoittajalla ja lukijalla voi olla hyvin erilaiset käsitykset, mitä adjektiivi heille tarkoittaa. Punainen tarkoittaa yhdelle kommunismia, toiselle joulupukkia, kolmannelle Coca-Colan etikettiä. He kaikki ovat oikeassa.

Rekrytoijalle hyvä tyyppi voi tarkoittaa henkilöä, jonka kanssa on ok olla eri mieltä. Hakijalle sama voi tarkoittaa henkilöä, joka antaa kaikkien kukkien kukkia eikä siksi jaksa muodostaa mielipiteitä mistään. Tai päinvastoin, ymmärrät jo mitä tarkoitan.

Paras keino kiertää riskiä on ottaa itse selvää. Työpaikkailmoituksissa on yhteystieto, josta voi kysyä lisää. Hakijan CV:ssä ja LinkedIn-profiilissa on suosituksia ja suosittelijoita. Jos kysymykset on mietitty hyvin etukäteen, ilmoitus ja hakemus saavat lihaa luiden ympärille.

 

Satunnainen otos, kehuja ja kehityskohteita

Oma työnhakuni on vielä käynnissä, olen ehtinyt nähdä monenlaisia ilmoituksia. Poimin satunnaisesti työpaikkailmoituksista sellaisia asioita, joita itse arvostan ja joihin toivoisin parannusta. Jos näitä asioita ei voi ilmaista työpaikkailmoituksessa, kerro näistä omassa kanavassasi tai viimeistään haastattelussa.

HYVÄT KÄYTÄNNÖT

”Laita tulemaan CV:si ja hakemuksesi, jossa kerrot vahvuutesi myyntityössä.”
Sitaatti eräästä työpaikkailmoituksesta. Hakija on alusta asti pakotettu keskittymään olennaiseen, rekrytoija saa nipun hyviä tarinoita ja uusia ideoita.

Jos työnantaja on suurempi, tässä tapauksessa vakiintuneempi organisaatio, työnantajalla on yleensä hyvä käsitys tarpeestaan. Samalla ilmoitus on parempi ja helpommin ymmärrettävä. Otannassani voi havaita, että työnantajan koolla ja ilmoituksen selkeydellä on tunnistettava korrelaatio.

Jos työnantaja ei ole yhtä vakiintunut, eikä toimenkuva yhtä selkeä, kiinnitä vähemmän huomiota työnkuvaan ja enemmän huomiota tulevaisuuden näkymiin. Sekä yrityksen että toimialan.

Käytä työpaikkailmoituksessa ammattislangia ja lyhenteitä. Jos lukija ei ymmärrä heti, hän joutuu ottamaan itse selvää. Ilmoitus voi alusta asti karsia jyviä akanoista, kunhan ilmoituksen kokonaisuus pysyy helppolukuisen puolella.

HUONOT KÄYTÄNNÖT

Jos ilmaus ei tuo lisäarvoa ilmoitukseen, jätä mieluummin kokonaan kirjoittamatta. Muista aiempi maininta adjektiivien käytöstä: sillä mitä sanot ei ole merkitystä, merkitys on siinä miten asiat kuullaan. Jos käytät tämäntyyppisiä ilmaisuja, perustele valintasi.

”Rokkitähti.” Ian Hill on Judas Priestin basisti, perustaja ja ainoa jäljellä oleva alkuperäisjäsen. Et ehkä ole kuullut hänestä, hyvästä syystä: hän ei anna haastatteluja eikä liiku lavalla juuri ollenkaan. Vitsaillaan, että hänet naulataan paikoilleen keikan alkaessa. Ilmaisutavasta huolimatta, Judas Priestin perustaja on rocktähti. Hänellä on kaikki hyvät syyt olla vaatimaton, ura puhuu puolestaan.

Näköalapaikka on yksi ilmoitusten turhimpia kliseitä. Suomalaiset rakennukset ovat niin matalia, että näköalapaikoista on krooninen puute.

”Startup-henkinen” voi tarkoittaa (1) keskittynyt, energinen, luo jotain täysin uutta, tähtää alusta asti maailmanlaajuiseksi; (2) elää kädestä suuhun sijoittajan armosta, tuotekehityksen viedessä resurssit oma myynti ja markkinointi laiminlyöty, porukka on burnoutin partaalla. Jätä ilmaisu käyttämättä, tuo positiiviset asiat ilmi muilla tavoilla.

Kaikki sosiaalisiin taitoihin tai sosiaalisiin valmiuksiin viittaava. Koskee sekä kirjallista että kuvallista viestintää. Tilaisuus on jo menetetty, jos omaa persoonallisuuttaan pitää joutua selittelemään.

Jos some-kanavat ovat täynnä pelkkiä ryhmäkuvia, joissa kaikki ovat suu auki kuin huutamassa heimon salalausetta, introvertimpi luonne ahdistuu jo valmiiksi. Sama kääntäen: jos kuvasto ilmaisee yksikseen raatamista, ekstrovertimpi kokee jo valmiiksi puhuvansa seinille.

Kerro mieluummin, että työhön kuuluu myös ryhmätyötä sekä sidosryhmät X, Y ja Z. Jos taas etsitään uutta jäsentä olemassaolevaan tiimiin, kerro enemmän tiimistä. Kerro myös, suositko säännöllisiä työaikoja toimistolla tai vapautta työskennellä koska tai missä tahansa.

Jokainen työnhakija on hyvä tyyppi omalla tavallaan. Toki poislukien kaikki he, jotka torpedoivat hyvyytensä itse.

 

 

Yhteenveto ja vinkit

Kun listaat vaatimuksia, kerro tilanteesi mukaan joko mahdollisimman tarkasti tai minimi, josta ei neuvotella. Ensimmäisessä vaihtoehdossa ilmoitus vetää puoleensa heitä, jotka tietävät pystyvänsä menestymään tehtävässä. Jälkimmäisessä et vahingossakaan poissulje uusia ideoita ja näkökulmia.

Jos työ ja tehtävät ovat etukäteen tiedossa, kerro niistä mahdollisimman tarkasti. Helpottaa myös hakijoiden urakkaa.

Jos kyseessä on muotoaan hakeva kasvuyritys, kerro esimerkki tai pari painottaen että kyseessä on vain esimerkki. Työnantajan on hyvä miettiä, mitä tietoa, taitoa ja osaamista heillä ei vielä ole.

Pidä työpaikkailmoitus puhtaasti työpaikkailmoituksena. Jos etsit sopimussuhdetta yrittäjän tai freelancerin kanssa, ilmoitus ei koske työpaikkaa vaan alihankintasuhdetta.

Lupaa vain ne asiat, jotka pystyt pitämään. Jos olet epävarma, älä lupaa.

“People will always try to stop you doing the right thing if it is unconventional.” Warren Buffett