Mistä menestys syntyy

By | July 26, 2017

Jos pitäisi valita yksi menestys- ja motivaatiokirja, oma suosikkini on Don Rosan Roope Ankan Elämä ja Teot. Nuori Roope jaksoi etsiä uusia mahdollisuuksia, ja laittoi kaiken peliin monta kertaa. Miksei laittaisi, koska pitkällä aikavälillä yksi onnistuminen voi kuitata monta epäonnistumista. Koko teosta ei pidä ottaa kirjaimellisesti -onhan päähenkilönä ankka ilman housuja-, mutta tätä opetusta on harvemmin osoitettu vääräksi. Sinnikkyys edeltää onnistumista, sen jälkeen tilanne muuttuu. Huipulle pääsy ja huipulla pysyminen voivat vaatia erilaisia taitoja.

En jaksa uskoa, että on olemassa yhtä oikeaa tapaa menestyä. Sen sijaan uskon, että on monia erilaisia tapoja, sekä tilanteella on suurempi merkitys kuin haluamme myöntää. Kärjistettynä esimerkkinä tiedämme, että kriisiaikoina ja rauhallisina aikoina tarvitaan erilaista johtajuutta.

Menestyksen perustana voi olla, ja on ollut monia eri asioita. Joskus historiassa, tai valtiomuodosta riippuen, suurimmat menestyjät ovat olleet sotapäälliköitä, aatelisia tai muita suuren johtajan valittuja. Näissä yhteiskunnissa vauraus on saatu jonkun toisen armosta, tai ottamalla väkivalloin joltakin muulta. Järjestelmät eivät ole sallineet kasvun mahdollisuuksia, tai enintään suuri johtaja on saattanut sallita jotain joillekin. Tasapuolisuus tai todellinen kyvykkyys ovat olleet toissijaisia.

Onneksi nyt on erilainen maailma. Internetissä kaikki on muutaman klikin päässä toisistaan – makuasia, näkeekö uhkia vai mahdollisuuksia. Sotapäälliköiden ja Internetin välissä on toki ollut muutakin, mm. logistiikka, mausteet, aatteet, luonnonvarat, yhtiömuoto, tekijänoikeus. Osa edelleen relevantteja, vaikka vallankumouksellisuus on jo karissut pois.

Tässä ajassa sanotaan, että data on uusi öljy. Yhteistä: paras kate tehdään jalostuksen ja käyttötarkoituksen kautta. Kummankaan kerääminen ei ole ilmaista. Eroavaisuuksia: raakaöljy on sellaisenaan kaupankäynnin kohde, avointa raakadataa voi saada käyttöönsä maksutta.

Eräs tuttu yrittäjä kiteytti, kuinka itse kerätty data voi olla koko yrityksen arvokkain omaisuus: “Ideoita ja liiketoimintamalleja on helppo kopioida, uniikki data täytyy hankkia.” Miten se tehdään, on vaikeampi kysymys, mutta ei vähennä tilaisuuden arvoa. Brändistä en kirjoita, etten innostu liikaa.

Todennäköinen pienin yhteinen nimittäjä kaikelle menestykselle on, että valitsee omien vahvuuksiensa mukaiset tietyt markkinat, missä voi tavoitella koko maailman kärkisijaa. Roope Ankan kaikkea kaikille -imperiumi toimii vain sarjakuvakirjassa.

Lähde ja inspiraatio: Detlef Gürtler: Kroisokset – Rikkaiden historia faaraoista Bill Gatesiin (2004)